سیستم هوشمند مدیریت و راهنمای پارکینگ

شرکت مگافا یاکند در سال 1391 اولین سیستم هوشمند مدیریت و راهنمای پارکینگ را تولید نمود.
این سیستم دارای گواهی ثبت اختراع به شماره 79908 بوده و امکان پیگیری حقوقی نسبت به هرگونه کپی یا استفاده از تکنولوژی اولتراسونیک بدون خرید لایسنس را برای این شرکت محفوظ می دارد.

مقدمه

امروزه، با توجه به افزایش روز افزون وسایل نقلیه و باالتبع آن افزایش تقاضا جهت پارک، خصوصا در مجتمع های بزرگ تجاری، و از طرفی محدود بودن منابع، چگونگی استفاده بهینه از منابع موجود به منظور پاسخگویی موثرتر به درخواستهای استفاده از پارکینگ ها به چالشی بزرگ تبدیل شده است.

به منظور رفع این مشکل، سیستم پارکینگ هوشمند به یاری مدیران و مالکان پارکینگها شتافته است. در واقع این  سیستم یک سیستم راهنمای پارک است که رانندگان را از سردرگمی در پارکینگهای شلوغ و پر ظرفیت شامل چند زون، نجات داده و به آنها کمک می­کند تا قبل از رسیدن به نقاط  بحرانی، تصمیم گیری آگاهانه ای در مورد انتخاب محل پارک خودروی خود انجام دهند. در این سیستم، با استفاده از مهندسی ترافیک موثر و مهندسی ایمنی، رانندگان با کمترین تلاش و در حداقل زمان ممکن به سمت فضاهای خالی پارکینگ هدایت می شوند.

با استفاده از این سیستم، بطور موثری از حداکثر فضای پارکینگ استفاده شده که به نوبه خود حداکثر سودآوری مالی را نیز، در پارکینگهای غیر رایگان، در پی دارد.

مزایای استفاده از سیستم هوشمند مدیریت و راهنمای پارک

از نگاه مشتریان

  1. ازدحام کمتر در فضای پارکینگ به دلیل کاهش وسایل نقلیه سرگردان در پارکینگ
  2. کاهش تنش رانندگان، صرفه جویی در زمان و سوخت مصرف شده توسط خودروها  و کاهش آلودگی، هنگام جستجو برای فضای خالی
  3. حفظ امنیت خودروهای پارک شده در مد High Security
  4. صف های کوتاه تر پارکینگ ها

از نگاه مدیران پارکینگ ها

  1. بهینه سازی مدیریت پارکینگ. مدیر میتواند وضعیت پارکینگ را بصورت بلادرنگ از طریق یک سامانه گرافیکی کاربر پسند، مانیتور کرده و به اطلاعات آماری مورد نیاز از جمله اطلاعات فضای مربوط به فضای پارکینگ، ساعات اوج  بار و … دست یابد.

از نگاه مالکان و مجریان

  1. این سیستم این فرصت را برای مالکان و مجریان طرح فراهم می آورد که ساختمان خود را در رده ساختمانهایی در کلاس جهانی سوق دهند. همچنین استفاده از چنین سیستمهای کارآمد و به روز سبب افزایش شهرت و اعتبار آنها در بازارهای رقابتی امروزه می شود.
  2. کاهش هزینه ها و صرفه جویی در زمان نظارت بر پارکینگ از طریق کاهش کارکنان نظارتی و تجمیع پارامترهای نظارتی در یک سامانه از راه دور کامپیوتری
  3. محیط خارجی و محیط زیست
  4. جریان بهتر ترافیک در این منطقه ( بعضا می بینیم که به دلیل صف های طولانی پارکینگها، عملا یک لاین از خیابان اشغال میشود) و به دنبال آن کاهش آلودگی و انتشار آلاینده ها در محیط

هدف

بطور کلی هدف از بکارگیری این سیستم، ساماندهی بهینه فضای پارکینگ در جهت افزایش رضایت مندی مشتریان از طریق تسهیل فرایند جستجو در فضای پارکینگ و حفظ امنیت خودروی ایشان و اثر بخش نمودن مدیریت پارکینگ برای مدیران از طریق فراهم نمودن امکان مانیتور وضعیت پارکینگ و اطلاع از وضعیت هر فضا و دسترسی آسان به اطلاعات آماری می باشد

روش اجرایی

این سیستم از اجزای مختلفی تشکیل شده که در ادامه به شرح هر یک از آنها و چگونگی ارتباط این عناصر با یکدیگر میپردازیم.

سنسور تشخیص حضور خودرو

سنسور اولتراسونیک تشخیص حضور خودرو نصب شده در بالای هر فضای پارکینگ، حضور خودرو را بصورت بلادرنگ تشخیص می­دهد. این اطلاعات از طریق شبکه به زون کنترلرها فرستاده شده و از آنجا نیز کامپیوتر مرکزی ارسال می­گردد.

نشان گر LED (Indicator)

یک نشانگر LED نیز جلوی هر فضای پارک نصب شده و با استفاده از نور قابل مشاهده در راهرو، وضعیت هر فضای پارک را مشخص می­کند. چراغ سبز نمایانگر فضای خالی و نور قرمز نشان دهنده فضای اشغال شده است. نور زرد نیز برای فضای رزرو شده، طراحی شده است.

زون کنترلر (Zone Controller)

زون کنترلر وظیفه برقراری ارتباط با سنسورها، جمع آوری اطلاعات یک زون و صدور فرآمین به سنسورهای تشخیص حضور خودرو است.

ارتباط زون کنترلر با سنسورها بصورت باس بوده، بگونه­ای که نیاز به کابل کشی مجزا برای هر سنسور وجود ندارد و سنسورها می توانند بصورت مشترک از یک کابل تغذیه و یک کابل دیتا بهره ببرند.

همچنین، این کنترلر رابط بین سنسورها و کامپیوتر مرکزی نیز می­باشد.

هر دستگاه زون کنترلر، قادر به مدیریت حداکثر 224 سنسور با استفاده از 8 درگاه مجزا می­باشد.

سرور مرکزی

سرور مرکزی قلب سیستم پارکینگ را تشکیل می­دهد. این سرور شما را قادر می­سازد بصورت مرکزی و در نقاط دلخواه، کلیه فضاهای پارک را بصورت مجازی مشاهده کرده و فرمان­های مورد نظر را صادر نمایید.

نحوه عملکرد برخی از قسمت ها و ویژگی­های مربوطه در ادامه ذکر شده است.

کلیه اطلاعات ارسال شده از طریق زون کنترلرها، در کامپیوتر مرکزی پردازش شده و محیط شبیه سازی شده پارکینگ را برای اپراتورها ترسیم می­کند.

همچنین، بروزرسانی تابلوهای راهنما، تابلوهای نشان دهنده ظرفیت طبقات و تابلوی اصلی ظرفیت مقابل ورودی پارکینگ از وظایف کامپیوتر مرکزی می­باشد.

درصورت وجود درخواست High Secure، کامپیوتر مرکزی عملیات هماهنگی با نگهبانی، کنترل کننده گیت­های ورودی و خروجی و همچنین سیستم آلارم را انجام می­دهد.

تابلوهای راهنما و  نمایشگر ظرفیت

تابلوهای راهنما، رانندگان را در مسیر برای یافت اولین مکان مناسب پارک هدایت می­کنند. این تابلوها می­توانند به صورت فلش های راهنما یا نمایش ظرفیت بخش­های مختلف یک زون عمل نمایند.

تابلوهای نمایشگر ظرفیت نیز از تابلو ظرفیت اصلی و تابلوهای ظرفیت فرعی تشکیل شده است.

تابلوی اصلی معمولاً در ورودی پارکینگ نصب شده و ظرفیت کل و طبقات را بصورت مجزا در مقابل دید رانندگان قرار می­دهد. تابلوهای فرعی نیز معمولاً در ورودی راهروها و ورودی طبقات نصب شده و ظرفیت طبقه، زون ها و طبقات بالاتر و پائین­تر را مشخص می­کنند.

مستندات